משלוח חינם בקניה מעל 199 ₪

מועדפים

חיפוש

הסל שלי :)

חדשים פה?

העגלת קניות ריקה.

חזרה לכל הטיפים

הכל על בד כותנה

26.01.2021

הידעתם שלכל חוט וחוט בבגדים שאתם לובשים או במצעי המיטה הנעימים שמכסים את מיטתכם יש היסטוריה ורקע עשיר? בואו להכיר קצת יותר מקרוב את בד הכותנה, על שלל סוגיו ושימושיו.

מהו בד הכותנה?

בד הכותנה מופק מצמח הכותנה ממשפחת החלמתים. עץ הכותנה הוא למעשה שיח הפורח באביב ויכול להגיע לגובה של עד שני מטר. בקיץ, מגיעים הפירות: זרעי הכותנה עטופים סיבים רכים אשר הם אלו המשמשים לצורך ייצור בד הכותנה. הכותנה מאופיינת על ידי סיבים חזקים, עמידים וגמישים אשר לאחר טוויתם מתקבל בד רך ונושם. עלי עץ הכותנה דומים לעלי גפן, ואולי משם המונח “צמר גפן” אשר מכיל את סיבי הכותנה בצורתם הגולמית ביותר, לאחר שעברו ניקוי וחיטוי.

אילו סוגי כותנה יש?

סיבי הכותנה לאחר ניקויים יוצרים מבנה קפיצי המורכב למעשה מתאית טהורה. כל סיב מורכב מעשרים עד שלושים שכבות. זני הכותנה המצרית, ההודית וזו הגדלה באוזבקיסטן נחשבים לבעלי איכות גבוהה ביותר. איכות הכותנה מתבטאת באורך הסיבים ובנוחות הטוויה.

אילו סוגי כותנה יש?

סיבי הכותנה לאחר ניקויים יוצרים מבנה קפיצי המורכב למעשה מתאית טהורה. כל סיב מורכב מעשרים עד שלושים שכבות. זני הכותנה המצרית, ההודית וזו הגדלה באוזבקיסטן נחשבים לבעלי איכות גבוהה ביותר. איכות הכותנה מתבטאת באורך הסיבים ובנוחות הטוויה.

זני הכותנה עברו עם השנים ברירה מלאכותית, ולעתים הם מהונדסים גנטית. מרבית הכותנה המגיעה מארה”ב מהונדסת. כיום, כ-16% מחומרי ההדברה בהם משתמשים לכל הצרכים בעולם משמשים לייצור הכותנה, דבר אשר מנסים להתגבר עליו באמצעות הנדסה גנטית. זנים מהונדסים גנטית דורשים שימוש מופחת במדבירי חרקים.

מה היא כותנה ממורצרת?

תהליך אשר חלק מסיבי הכותנה עוברים לפני שהם נטווים לבד הוא תהליך המרצור: במאה התשע עשרה גילה אדם בשם ג’ון מרסר כי בד הנוצר לאחר השריית הכותנה בסודה קאוסטית NaOH הוא בעל ברק, וכן הוא חזק, סופג לחות וגמיש יותר מאשר כותנה שלא עברה תהליך זה. לכותנה שעברה השרייה בסודה קאוסטית קוראים כותנה ממורצרת.

האם אפשר למחזר בדי כותנה?

כיום יש ניסיון להשתמש גם בבדי כותנה ממוחזרים לצרכים ברי קיימא אך איכות הכותנה יורדת ככל שהיא עוברת יותר תהליכי מחזור.

מה ההבדל בין סוג הכותנה וסוג בד הכותנה?

סוג הכותנה תלוי בצמח הכותנה עצמו. כל זן מניב סיבים באורך שונה וזנים בעלי סיבים קצרים במיוחד – גם אם יעברו תהליכים שישפרו אותם לא יפיקו בדי כותנה נעימים ובאיכות גבוהה. אם נתמקד בכותנה מזן אחד בלבד, עדיין נוכל להגיע לסוגי בד כותנה שונים. סוגי הבד השונים תלויים בתהליכים העוברים על סיבי הכותנה ועד לקבלת הבד עצמו. המדד החשוב ביותר אולי הוא צפיפות הבד הנמדדת ב- TC – Thread Count. מדד זה בודק כמה חוטים ארוגים יחד בסמ”ר. עיבוד נוסף אליו יש לשים לב הוא אופן אריגת הבד – The Weave.

מה היא כותנה סרוקה?

כותנה סרוקה (פרקל) היא בד שלפני האריגה עבר תהליך של סירוק שבמהלכו הופרדו מתוכה הסיבים הקצרים יותר. לרב, לא נמצא בדים מכותנה סרוקה בצפיפות הנמוכה מזו של 180 TC.

האם סאטן וג'אקרד הם בדי כותנה?

בד הסאטן עשוי אף הוא מסיבי כותנה ומה שמאפיין אותו הוא שאריגתו נעשית בזווית ולא בצורה ישרה. בנוסף, צפיפות החוטים בבד הסאטן היא גבוהה במיוחד ועומדת על 300TC ומעלה. סוג נוסף של בד כותנה המגיע בצפיפות גבוהה של 300 TC ומעלה הוא בד הג’אקרד שבו סוג האריגה מקנה טקסטורה תלת ממדית לבד. אריגה מסוג שונה יוצרת גם את בד הוואפל האופייני למגבות מטבח, למשל, אך שם אין דגש על צפיפות גבוהה במיוחד.

מה היא אלרגיה לכותנה?

אלרגיה היא תגובת יתר של המערכת החיסונית לחומרים שונים שיכולה להתבטא בפריחה אודם וגירוד בעור, גודש באף, עיטושים, ועוד. אלרגיה יכולה להיגרם מסיבות גנטיות או סביבתיות. חשיפה חוזרת לחומר מסוים יכולה להביא להתפרצות של אלרגיה בכל גיל.  אלרגיה היא מצב שכיח אך הקושי באבחונה ובזיהוי גורם האלרגיה הוא גדול. מרבית האנשים המגיבים תגובה אלרגית לכותנה, לדוגמה, אינם אלרגיים לכותנה כלל אלא לחומרים סינתטיים שבהם הכותנה מטופלת לאחר הקטיף, ובמיוחד לצבעים בהם הכותנה נצבעת. אלרגיה לכותנה ממש היא נדירה מאד, אפילו בין אנשים העובדים בעיבוד הכותנה.

האם בד 100 אחוז כותנה טוב יותר?

לעתים מייצרים בדים שכוללים עירוב בין כותנה ופוליאסטר באחוזים שונים. בדים אלו דורשים פחות גיהוץ אך נוטים לעמידות נמוכה יותר ונעימים פחות ללבוש מאשר בד שעשוי מ-100 אחוזים כותנה טהורה. אחד המוצרים הנמכרים בישראל הם מצעי כותנה שכמובן מכילים 100% סיבי כותנה טהורה, מצעים אלו נחשבים איכותיים יותר ומתאימים היטב למזג האוויר הישראלי.

עדיין לא רשומים לניוזלטר שלנו?

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו:

10% הנחה נוספים על היתרה לרכישה הראשונה